Γίνε μέλος στην παρέα μας στο Facebook. Απλά κάνε Like!!

Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2012

Στις μακέτες έμειναν πράσινα έργα

Στις καλένδες έχει παραπεμφθεί η ολοκλήρωση σημαντικών υποδομών, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να αναβαθμίσουν το περιβάλλον αλλά και να τονώσουν την οικονομία της χώρας. Εξι μεγάλα έργα, τα οποία είχαν εξαγγελθεί σε πανηγυρικό κλίμα και επρόκειτο να παραδοθούν μέσα...


στο τρέχον έτος, φαίνεται να βαλτώνουν, καθώς φαντάζει δύσκολο να τηρηθούν ακόμα και τα νέα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί. Οπως αναφέρουν οι αρμόδιοι για την υλοποίηση των έργων της πολυθρύλητης πλέον «πράσινης» ανάπτυξης, η βασικότερη αιτία για τις σοβαρές καθυστερήσεις είναι η οικονομική κρίση και το πάγωμα των χρηματοδοτήσεων. Οπως αποκάλυψε η Real planet, όμως, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που υπεύθυνη είναι η απίστευτη κωλυσιεργία και ασυνεννοησία μεταξύ των κρατικών υπηρεσιών.

Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων Θριάσιου Πεδίου
Εμπόδιο οι αποχετεύσεις

Το φθινόπωρο του 2010, ολοκληρώθηκε το υπερσύγχρονο Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων στο Θριάσιο Πεδίο, με σκοπό να δώσει τη λύση στο μείζον πρόβλημα των αστικών λυμάτων της δυτικής Αττικής, αλλά και για να... βγει, μερικώς μόνο, η υποχρέωση της χώρας μας έναντι της Ευρωπαϊκής Ενωσης, για κάλυψη όλων των ελληνικών πόλεων με αποχετευτικό δίκτυο, κάτι που θα έπρεπε να έχει γίνει από το 1998... Οπως έχει δηλώσει ο Ευρωπαίος επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής, Γιοχάνες Χαν, το έργο έχει κοστίσει συνολικά 108 εκατομμύρια ευρώ, τα 43 εκ των οποίων προέρχονται από τα ταμεία του ελληνικού κράτους. Παρ’ όλ’ αυτά, το ΚΕΛ Δυτικής Αττικής λειτουργεί μόνο μερικώς, καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα οι κεντρικοί αγωγοί που θα μετέφεραν τα λύματα στο Κέντρο Επεξεργασίας. «Τα έργα, που είναι αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής και αφορούν τα εσωτερικά δίκτυα δήμων, προχωρούν με χρονική καθυστέρηση, ιδιαίτερα στην Ελευσίνα, λόγω πληθώρας αρχαιολογικών ευρημάτων», ήταν η απάντηση που έδωσε στη Realnews η ΕΥΔΑΠ, που σημείωσε παράλληλα ότι ρόλο στην ελλιπέστατη λειτουργία του ΚΕΛ διαδραματίζει η οικονομική στενότητα των δήμων που επρόκειτο να εξυπηρετηθούν. «Οι μειωμένες παροχές λυμάτων οφείλονται στην οικονομική αδυναμία των κατοίκων να καταβάλουν το τίμημα σύνδεσης και να αναλάβουν τη δαπάνη αναδιάταξης των εσωτερικών υδραυλικών τους εγκαταστάσεων, αλλά και η αδυναμία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης να δώσουν κίνητρα για σύνδεση αποχέτευσης», αναφέρει η απάντηση της ΕΥΔΑΠ.

Υβριδικό Πάρκο Ικαρίας
Αναβολή λόγω έλλειψης χρημάτων

Το 2008, η ΔΕΗ Ανανεώσιμες υπέγραφε τη σύμβαση κατασκευής στην Ικαρία ενός πραγματικά καινοτόμου έργου παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το οποίο χαρακτηρίστηκε «εθνική και πανευρωπαϊκή πρωτοπορία». Το Υβριδικό Πάρκο στην περιοχή Προεσπέρα, συνολικού κόστους 4 εκατομμυρίων ευρώ, θα συνδύαζε την υδροηλεκτρική και αιολική ενέργεια, παράγοντας 10 γιγαβατώρες ενέργειας τον χρόνο και περιορίζοντας την εθνική παραγωγή ατμοσφαιρικών ρύπων κατά 13.600 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως. Η παράδοση του έργου ήταν προγραμματισμένη για τα μέσα του τρέχοντος έτους, χρόνος που έχει ήδη παρέλθει. Σήμερα το έργο παραμένει ημιτελές, ενώ έχει λάβει νέα παράταση μέχρι τα τέλη του 2013. Σύμφωνα με τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αιτία της καθυστέρησης είναι η οικονομική συγκυρία, αλλά και διάφορα τεχνικά ζητήματα που προέκυψαν στην πορεία. «Το Υβριδικό Πάρκο καθυστερεί λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας των τελευταίων τριών ετών, η οποία οδήγησε σε αδυναμία δανειοδότησης από τράπεζες. Επιπλέον, ο πρωτοποριακός χαρακτήρας του έργου υπαγόρευσε προσεκτικά και μελετημένα βήματα στον σχεδιασμό και την κατασκευή του, ενώ υπήρξαν πολλές γεωλογικές και γεωτεχνικές δυσκολίες που αποκαλύφθηκαν στην πορεία των εργασιών», ανέφερε η ΔΕΗ Ανανεώσιμες.

Θαλάσσια συγκοινωνία Θεσσαλονίκης
23 χρόνια σχέδια και μελέτες!

Τον Ιούλιο του 2011, αξιωματούχοι του πρώην υπουργείου Μεταφορών παρουσίαζαν στη Real planet την ολοκλήρωση της εντυπωσιακής μελέτης για τη δημιουργία δικτύου αστικής θαλάσσιας συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη. Με πέντε στάσεις, από την πλατεία Ελευθερίας έως την Αγία Τριάδα, τα καταμαράν θα μετέφεραν 15.000 πολίτες ημερησίως, αποσυμφορίζοντας τη συμπρωτεύουσα από τη μεγάλη κίνηση των αυτοκινήτων. Το έργο, που προϋποθέτει απλά τη δημιουργία στάσεων, θα ολοκληρωνόταν τον περασμένο Σεπτέμβριο... Τον Ιανουάριο του 2012, η Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης επανατοποθετούσε την έναρξη της θαλάσσιας συγκοινωνίας για τα μέσα του 2013, ανακοινώνοντας ότι η δημιουργία φορέα διαδημοτικής συνεργασίας για το θέμα ήταν «ζήτημα ημερών». Οι ημέρες έχουν περάσει, δημοτικός φορέας, όμως, δεν έχει δημιουργηθεί, ενώ δεν έχει καν ανακοινωθεί πόσο θα κοστίσει το έργο! Η Θεσσαλονίκη φαίνεται να χάνει, για μία ακόμη φορά, το... καταμαράν της θαλάσσιας συγκοινωνίας. Από το 1989 έχουν κατατεθεί συνολικά άλλες τέσσερις μελέτες, οι οποίες βρίσκονται αναξιοποίητες σε κάποιο συρτάρι της πρώην νομαρχίας Θεσσαλονίκης.

Σχολικό συγκρότημα Γκράβας
Έμεινε στα χαρτιά το «πρότυπο νέο σχολείο»

Ενέργεια από φωτοβολταϊκά πάνελ, φυτεμένα δώματα, δεξαμενές συλλογής όμβριων υδάτων, εκτεταμένη φύτευση, θερμοδιακοπτόμενα αλουμίνια και πληθώρα παρεμβάσεων περιελάμβανε το πολυπόθητο ενεργειακό λίφτινγκ του αχανούς και γερασμένου σχολικού συγκροτήματος της Γκράβας, που κουβαλά στην πλάτη του περισσότερα από 40 χρόνια ζωής. Οι πολυαναμενόμενες βιοκλιματικές παρεμβάσεις, οι οποίες θα έδιναν ανάσα στους 4.000 και πλέον μαθητές και στους περίπου 450 καθηγητές, ανακοινώθηκαν το 2011, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει το παραμικρό έργο στα 21 σχολεία της Γκράβας. Αν και η πρώην υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Αννα Διαμαντοπούλου, είχε χαρακτηρίσει το έργο ως βασική προτεραιότητα του υπουργείου, το «πρότυπο νέο σχολείο», όπως χαρακτηρίστηκε, παραμένει ακόμη στα χαρτιά.

Θαλάσσια συγκοινωνία Χαλκίδας
«Ναυάγησε» πριν ακόμα ξεκινήσει

Άσκηση επί χάρτου παραμένει και η θαλάσσια συγκοινωνία της Χαλκίδας. Ο σχεδιασμός για το δρομολόγιο θαλάσσιου λεωφορείου στη Χαλκίδα, ο οποίος συμπεριέλαβε όλα τα κεντρικά σημεία της, μεταξύ των οποίων το λιμάνι και την Παλαιά Γέφυρα, είχε προταθεί ως ο πλέον «πράσινος» τρόπος επίλυσης των χρόνιων κυκλοφοριακών προβλημάτων της πόλης αλλά και σύνδεσης των νέων δημοτικών ενοτήτων με το κέντρο το νέου δήμου. Σύμφωνα με το σχέδιο, το οποίο είχε καταθέσει στον δήμο ο πρόεδρος της Δημοτικής Ενότητας Χαλκίδας Θεόδωρος Γιαννούκος, προβλέπονται 24 στάσεις εντός και εκτός της πόλης, ενώ είχε υπολογιστεί ακόμα και το κόστος του εισιτηρίου (1,20 ευρώ), το οποίο μάλιστα θα απέφερε στον δήμο έσοδα που θα έφταναν τα 2 εκατομμύρια ευρώ. Ο δήμος, ωστόσο, αποφάσισε να μη συμπεριλάβει, τουλάχιστον προς τον παρόν, το έργο στο αναπτυξιακό πρόγραμμα, καθότι το κόστος για την αγορά οκταθέσιων σκαφών και την εγκατάσταση πλωτών αποβαθρών θα ξαναπερνούσε το 1,5 εκατ. ευρώ. «Θα επανέλθουμε με πρόταση για ιδιωτικά θαλάσσια ταξί, που είναι πιο εύκολο», επισημαίνει ο Γ. Γιαννούκος.

Ζεύξη Περάματος-Σαλαμίνας
Το μεγαλεπήβολο έργο ξέμεινε από... ανάδοχο

Η έλλειψη «μνηστήρων», λόγω του απαγορευτικού εν μέσω οικονομικής ύφεσης κόστους, φαίνεται να έχει στείλει τις καλένδες τη μόνιμη οδική ζεύξη Περάματος-Σαλαμίνας. Το μεγαλεπήβολο έργο της κατασκευής υποθαλάσσιας σήραγγας, μήκους 1,1 χλμ., που θα συνδέει το Πέραμε με το Παλούκια, έχει προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ και μέχρι σήμερα δεν ε΄χει βρεθεί κάποιος ανάδοχος να το καταλάβει, με αποτέλεσμα προθεσμία για την υποβολή προτάσεων να παίρνει συνεχώς παρατάσεις. Από τις 2 Ιουλίου, που ήταν αρχικά, έχει μετατεθεί στις 2 Απριλίου του 2013. Το έργο, που σχεδιάστηκε με στόχο «να ανακουφίσει περιβαλλοντικά» το Πέραμα, το οποίο δέχεται έντονες πιέσεις λόγω της συρροής αυτοκινήτων στο λιμάνι, έχει χαρακτηριστεί «υπερσχεδιασμός», ενώ έχει αμφισβητηθεί και από το δήμο Σαλαμίνας, ο οποίος θεωρεί ότι πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στις λοιπές βασικές υποδομές του νησιού. «Έχουμε επιλέξει το δημοψήφισμα. Ας αποφασίσουν οι δημότες αν θέλουν να γίνουν στεριά ή όχι», λέει χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Σαλαμίνας Γιάννης Τσαβαρής.