15 Ιουλίου οι εκπτώσεις..
Ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις οι προσφορές κινούνται γύρω στο 30% με 50%, σε ορισμένα είδη, όπως του σπιτιού, αλλά και σε μπαζάρ επώνυμων ειδών, ξεπερνούν το 60%. Πρόκειται για ποσοστά που προμηνύουν γενναίες εκπτώσεις κατά τη θερινή περίοδο. Ηδη οι έμποροι θεωρούν σχεδόν δεδομένο ότι θα ρίξουν κατακόρυφα τις τιμές στις εκπτώσεις που αρχίζουν στις 15 Ιουλίου. «Με το καλημέρα οι τιμές θα είναι κατά 50% χαμηλότερες», λέει χαρακτηριστικά.. επικεφαλής μεγάλης αλυσίδας ειδών ένδυσης.«Κατά τη χειμερινή περίοδο επικράτησαν ηπιότεροι ρυθμοί», παρατηρεί ο κ. Αλέξης Τσαντίλης, διευθύνων σύμβουλος της ομώνυμης αλυσίδας γυναικείων ειδών. «Ομως σήμερα ο μόνος τρόπος για να κινηθεί η αγορά είναι οι προσφορές και οι μεγάλες εκπτώσεις». Ο νέος γύρος προσφορών εκτείνεται σε όλους τους κλάδους του εμπορίου από την ένδυση και την υπόδηση μέχρι τα είδη σπιτιού, τα καλλυντικά, τα έπιπλα, τα ηλεκτρικά είδη, ακόμη και τα παιχνίδια, ενώ πρωταγωνιστές είναι τόσοι οι μεγάλες όσο και οι μικρές επιχειρήσεις. «Οι μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεις εμφανίζουν μεγάλη μείωση των λιανικών τους πωλήσεων κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2010, η οποία δεν φαίνεται να διαφοροποιείται τους επόμενους μήνες, καθώς η ζήτηση έχει περιοριστεί σε βαθμό “καταναλωτικής αποχής” και προοιωνίζεται μεγάλες απώλειες και στο δεύτερο εξάμηνο του έτους», δηλώνει ο κ. Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, ο οποίος ζητά πάντως τον περιορισμό των προσφορών.
Θερμό προμηνύεται το φετινό καλοκαίρι για το λιανεμπόριο. Μικροί και μεγάλοι έμποροι προχωρούν σε μπαράζ προσφορών, που ξεπερνούν σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και το 50%, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την πτώση των πωλήσεων, η οποία επιδεινώνεται από μήνα σε μήνα. Τον Μάιο οι λιανέμποροι είδαν τον τζίρο τους να μειώνεται έως 40% με αποτέλεσμα να κάνουν λόγο για τον χειρότερο μήνα της χρονιάς και να σχεδιάζουν αλλεπάλληλα κύματα προσφορών καθ΄ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού. Προβλέπουν ότι η βουτιά στις πωλήσεις θα συνεχιστεί μέχρι τον Σεπτέμβριο, εξαιτίας των μέτρων λιτότητας, αλλά και της αύξησης του ΦΠΑ.
Οι προσφορές αναμένεται να κλιμακωθούν από σήμερα και στις αρχές της επόμενης εβδομάδας με τα δεκαήμερα προσφορών που σχεδιάζουν μεγάλα πολυκαταστήματα, όπως είναι τα Αttica, τα Νotosgalleries και τα Ηondos Centre, αλλά και μεγάλα εμπορικά κέντρα, τα οποία μπαίνουν στον χορό των προσφορών, δρώντας συντονισμένα με τους επιχειρηματίες- ενοίκους τους.
Οι προσφορές λαμβάνουν διάφορες μορφές με πιο συνηθισμένη τη μείωση τιμών, ενώ δημοφιλής αναδεικνύεται και η δωρεάν παροχή του ΦΠΑ. Οι αλυσίδες δίνουν ακόμα εκπτωτικά κουπόνια, δωροκουπόνια και δώρα ανάλογα με το ύψος των αγορών. Στη μάχη των προσφορών οι επιχειρηματίες έχουν επιστρατεύσει ακόμα πολύμηνες άτοκες δόσεις με πιστωτικές κάρτες, ενώ κλιμακώνουν το όφελος ανάλογα με την ποσότητα των προϊόντων, που αγοράζονται. Αλλά και το Μουντιάλ ενισχύει τον χορό των προσφορών με τις αλυσίδες ηλεκτρικών να προχωρούν, η μία μετά την άλλη, σε προσφορές στις τηλεοράσεις.
«Είναι δυνατόν να πουλήσει κανείς αυτή την εποχή χωρίς προσφορές», λέει ο κ. Γιώργος Γλου, επικεφαλής της αλυσίδας ανδρικών ειδών Glou. «Οι προσφορές προσελκύουν πελάτες. Ο πελάτης δεν βγαίνει από το κατάστημα χωρίς να ζητήσει καλύτερες τιμές».
Πάντως ορισμένοι επιχειρηματίες θεωρούν ότι πίσω από τα αλλεπάλληλα κύματα προσφορών κρύβονται στην πραγματικότητα υψηλές τιμές. «Δεν είναι δυνατόν να πουλάς με προσφορές 30% και 40% για μεγάλο χρονικό διάστημα όταν οι τιμές είναι πραγματικές», λένε και θέτουν εμμέσως πλην σαφώς ζήτημα πλασματικών προσφορών, οι οποίες λειτουργούν ως κράχτης.