Παρενέργειες στο ΜΕΤΡΟ λόγω SIEMENS..
«Ραντεβού» για το φθινόπωρο έκλεισε το μετρό με τους επιβάτες του. Μετά το νέο σταθμό στον Χολαργό, που δόθηκε στο κοινό την Παρασκευή και εξυπηρετεί 20.000 επιβάτες την ημέρα, οι αρμόδιοι της «Αττικό Μετρό» υπολογίζουν να παραδώσουν ώς τις αρχές Οκτωβρίου την Αγία Παρασκευή.Με το νέο σταθμό θα καλυφθεί πλήρως το τμήμα της γραμμής από την Εθνική Αμυνα ώς τη Δουκίσσης Πλακεντίας, που λειτουργεί από τον Αύγουστο του 2004, αλλά χρειάστηκε να περάσουν έξι χρόνια για να προστεθούν οι τρεις σταθμοί (Νομισματοκοπείο, Χολαργός και Αγία Παρασκευή) που είχαν παραλειφθεί λόγω των ασφυκτικών προθεσμιών που έθεταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες.
Και μετά το... χάος, αφού το σκάνδαλο Siemens προκαλεί παρενέργειες στις επεκτάσεις του μετρό προς Ελληνικό, Χαϊδάρι και Περιστέρι, με ορατό το ενδεχόμενο να είναι έτοιμα τα έργα, αλλά να μην μπορούν να λειτουργήσουν οι οκτώ νέοι σταθμοί λόγω καθυστερήσεων στα.. ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα (σηματοδότηση, αυτόματα συστήματα επιτήρησης συρμών και σταθμών κ.λπ.).
Η γερμανική εταιρεία μονοπωλεί τους συγκεκριμένους τομείς, αφού με την αρχική σύμβαση του 1992 εγκατέστησε τη δική της τεχνολογία και έτσι έχει εξασφαλίσει πλεονεκτήματα για τις επεκτάσεις των γραμμών ή ήταν η μοναδική συμμετοχή στους διαγωνισμούς που ακολούθησαν. «Περιμένουμε πολιτική απόφαση για να προχωρήσει το θέμα, και ώς τότε δεν μπορούμε να δώσουμε δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για τις επεκτάσεις», δήλωσε στην «Ε» εκπρόσωπος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, που μας διαβεβαίωσε ότι πολύ σύντομα θα λυθεί ανάλογο πρόβλημα που έχει ενσκήψει με το σύστημα φωτεινής σηματοδότησης, που επίσης μονοπωλείται από την ίδια γερμανική εταιρεία από τη δεκαετία του '60.
Ρυθμοί... χελώνας
Τα έργα για τη δεύτερη γενιά των επεκτάσεων του μετρό προχωρούν τα τελευταία χρόνια με ρυθμούς... χελώνας. Το κατασκευαστικό μέτωπο μετά το 2004 καλύπτει μόλις 7,3 χλμ. και είναι το μικρότερο από το 1992, ενώ οι αποκλίσεις από τα χρονοδιαγράμματα είναι κανόνας. Ανεξήγητες καθυστερήσεις συνοδεύουν και το διαγωνισμό για τους 17 νέους συρμούς που είναι απαραίτητοι για την κάλυψη των καινούργιων δρομολογίων. Η σύμβαση, συνολικού ύψους 155 εκατ. ευρώ, που είχε υπογραφεί τον περασμένο Σεπτέμβριο, προβλέπει σταδιακή παράδοση των νέων τρένων από τα μέσα του 2011. Αυτό και μόνο το στοιχείο δείχνει ότι οι τότε αρμόδιοι γνώριζαν πολύ καλά τις καθυστερήσεις και τα προβλήματα στο κατασκευαστικό κομμάτι των έργων.
Οι κατασκευές εξελίσσονται σήμερα σε τρία μέτωπα και με βάση τα τελευταία στοιχεία η εικόνα έχει ως εξής:
ΕΛΛΗΝΙΚΟ. Τα έργα δημοπρατήθηκαν το 2005 και η σύμβαση προβλέπει ολοκλήρωση στις 5 Ιανουαρίου του 2010. Είχε δοθεί από από τις αρχές του 2009 παράταση και όλα δείχνουν ότι τα έργα θα είναι έτοιμα το νωρίτερο την άνοιξη του 2011. Καθυστέρηση υπάρχει στο σταθμό του Αλίμου, λόγω των αρχαιολογικών ανασκαφών. Πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η εκσκαφή της σήραγγας που θα συνδέει τους σταθμούς Δάφνης και Αλίμου. Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η διαμόρφωση των σταθμών στο Ελληνικό και την Αργυρούπολη. Μέσα στα σχέδια βρίσκεται η συνέχιση της γραμμής κατά 1,5 χλμ., μέσω του παλιού αεροδρομίου, ώς την Ποσειδώνος ώστε μελλοντικά να φθάσει το μετρό στη Γλυφάδα.
ΧΑΪΔΑΡΙ. Το κομμάτι των 1.500 μέτρων ξεκίνησε να κατασκευάζεται στις αρχές του 2006 με προοπτική να παραδοθεί τον Μάρτιο του 2009. Από τότε είχε δοθεί παράταση ενός χρόνου και θα χρειαστεί νέα, καθώς τώρα τοποθετούνται τα μεταλλικά πανέλα στους τοίχους του μοναδικού σταθμού. Το πάρκινγκ των 380 θέσεων, ως συνήθως, θα παραδοθεί αργότερα, πιθανότατα το 2012.
ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ. Είναι η μόνη δημοπράτηση που περιλαμβάνει και τα ηλεκτρομηχανολιγικά συστήματα. Οι σοβαρές καθυστερήσεις αποδίδονται σε προβλήματα που ανέκυψαν στην πορεία, με αποτέλεσμα η παράδοση να μετατεθεί για ένα χρόνο, δηλαδή τον Μάρτιο του 2010, αλλά τελικά θα χρειαστεί άλλο ένα 12μηνο.
Παρατράγουδα δεν λείπουν και στο διαγωνισμό για την επέκταση της γραμμής προς Πειραιά, μήκους 7 χλμ. με έξι σταθμούς. Ο πρώτος διαγωνισμός είχε ξεκινήσει το 2006, αλλά δύο χρόνια αργότερα βάλτωσε. Επαναπροκηρύχθηκε στις αρχές του 2009, αλλά εκκρεμούν προσφυγές προς την Κομισιόν, αφού σε μια κοινοπραξία μετέχει η Siemens.
Με χρονικό ορίζοντα το 2022, το μετρό προβλέπεται να αποκτήσει νέα γραμμή, τη λεγόμενη «U». Θα ξεκινά από το Γαλάτσι και, μέσω Κυψέλης και Εξαρχείων, θα φθάνει στο Πανεπιστήμιο και συνεχίζοντας κάτω από τη λεωφόρο Κηφισίας θα καταλήγει στο Μαρούσι. Η γραμμή, μήκους 20,9 χλμ. με 20 σταθμούς, δεν έχει μελετητική ωριμότητα. Από τις έως τώρα μελέτες, το κόστος της υπολογίζεται σε 2,7-3 δισ. ευρώ, που δεν έχει εξασφαλιστεί από κοινοτικά προγράμματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα διοίκηση της «Αττικό Μετρό» ετοιμάζει αλλαγές, που μεταξύ άλλων προβλέπουν νέο κλάδο από το σταθμό του Ευαγγελισμού, που θα φθάνει στον Υμηττό μέσω Καισαριανής και Βύρωνα. Λόγω έλλειψης κονδυλίων, η κατασκευή θα προχωρήσει σε τέσσερις φάσεις. Η πρώτη αφορά το τμήμα άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός, στο οποίο οι μελέτες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο. Η δεύτερη τον κλάδο προς Υμηττό, η τρίτη το τμήμα ώς το Φάρο Ψυχικού και η τέταρτη το κομμάτι ώς το Μαρούσι. Σε κάθε περίπτωση, οι δημοπρατήσεις θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2013, με προοπτική να λειτουργήσει ολόκληρη η γραμμή μέσα σε μία δεκαετία.
Χαρά Τζαναβάρα - Ελευθεροτυπία