ΟΣΕ: Μείωση προσωπικού και απελευθέρωση στα κόμιστρα
Εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών για την εξυγίανση του ΟΣΕ. Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο Δ.Ρέππας αναφέρει -μεταξύ άλλων- ότι δεν θα γίνει καμία απόλυση. Εντούτοις, το προσωπικό του ΟΣΕ θα μειωθεί κατά 2.800 άτομα μέσω μετατάξεων και συνταξιοδοτήσεων. Επίσης, το σχέδιο νόμου προβλέπει απελευθέρωση των κομίστρων κάτι που σημαίνει ότι αυτά θα διαμορφώνονται ελεύθερα χωρίς κρατική παρέμβαση.Παράλληλα, ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι θα μπει τέλος στα «μαύρα βαγόνια» και στα «μαύρα κτίρια». Το Δημόσιο θα αναλάβει το σύνολο των υποχρεώσεων του ΟΣΕ -ύψους περίπου 10 δισ. ευρώ- ενώ τα ακίνητα που ανήκουν στον ΟΣΕ θα περάσουν στην κυριότητα του..φθάσουμε στον τελικό προορισμό, με στόχο ένα σύγχρονο, βιώσιμο σιδηρόδρομο.
Το συσσωρευμένο χρέος του ΟΣΕ ξεπερνά τα 10,7 δισ. ευρώ και το ετησίως παραγόμενο έλλειμμα είναι πάνω από 1 δισ. ευρώ. «Αρκεί να σκεφθεί κανείς ότι ένα δισεκατομμύριο είναι το σύνολο του ποσού που διέθετε το Δημόσιο για το λεγόμενο δώρο των Χριστουγέννων που έχει περικοπεί» εξήγησε.
Διαβεβαίωσε ότι διασφαλίζονται πλήρως οι θέσεις εργασίας: «Ούτε μία απόλυση, παρά την κρίση που όλοι αναγνωρίζουν. Ακόμη, πετύχαμε να μην μειωθούν οι τακτικές αποδοχές.»
«Στα 'μαύρα βαγόνια' που μετέφεραν εμπορεύματα και στα 'μαύρα κτίρια' που ενοικιάζονταν εκτός εταιρικών συμφερόντων. Δίνουμε τέλος σε εκπτώσεις, ύψους 85% για τη μεταφορά εμπορευμάτων σε βάρος του Οργανισμού και στις προκλητικές συμβάσεις που ανεβάζουν την ημέρα ανάπαυσης αντί των 24 ωρών σε 28 ώρες, καθώς και Κανονισμούς λειτουργίας που δεν ισχύουν πουθενά αλλού στην Ελλάδα και την Ευρώπη.»
Ο υπουργός εξήγγειλε παράλληλα ότι η θυγατρική ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποκτά μετοχική σύνθεση και -με ανοιχτή διαγωνιστική διαδικασία- αναζητά ιδιώτη επενδυτή, με προοπτική συμμετοχής του και στο μάνατζμεντ (κάτι που δεν πρόκειται, πάντως, να γίνει μέσω Χρηματιστηρίου στην παρούσα φάση).
«Ευθύς ώς τεθεί σε εφαρμογή το πρόγραμμα εξυγίανσης στους επόμενους μήνες, η εταιρία θα αποκτήσει μετοχική σύνθεση και θα είμαστε έτοιμοι να απευθυνθούμε στην αγορά μέσω ανοιχτών διαγωνιστικών διαδικασιών».
Πάντως, πρόσθεσε, «θα ήταν πολύ πρόωρο να μιλήσουμε για ένταξη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο Χρηματιστήριο».
Ο υπουργός πρόσθεσε ότι η ελληνική αγορά επιβατικών μεταφορών προβλέπεται να απελευθερωθεί το 2011, ενώ εκείνη των εμπορευματικών μεταφορών λειτουργεί ήδη ελεύθερα.
Γνωστοποίησε ακόμη ότι εισάγεται για πρώτη φορά ο θεσμός της κοινωνικής υπηρεσίας, με κρατική επιδότηση (έως 50 εκατ. ευρώ ετησίως για την περίοδο 2011-2013), με στόχο την εκτέλεση δρομολογίων, που δεν συμφέρουν οικονομικά, αλλά είναι απαραίτητο να διατηρηθούν.
Ο κ. Ρέππας δήλωσε ότι για τη ΓΑΙΑΟΣΕ προβλέπεται η δυνατότητα συνεργασίας και με ιδιώτες για την αξιοποίηση και ανάπτυξη της ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού (π.χ, σταθμών), ενώ ανακοίνωσε την ίδρυση Σχολής ΟΣΕ.
«Από το 2011 ο ΟΣΕ δεν θα είναι ελλειμματικός»
Αισιόδοξος για το μέλλον του ΟΣΕ, εμφανίστηκε και ο γ.γ. υποδομών Χ.Τσιόκας. O κ. Τσιόκας εξέφρασε την βεβαιότητά του ότι από το επόμενο έτος ο Οργανισμός δεν θα είναι ελλειμματικός, καθώς –όπως είπε- κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί με μετατάξεις και πιθανές συνταξιοδοτήσεις αλλά και με περικοπές στο κόστος μισθοδοσίας.
«Ένας ελλειμματικός οργανισμός όπως ο ΟΣΕ, με 10 δισ. και πλέον χρέος, με αυτό το πρόγραμμα εξυγιαίνεται. Δηλαδή μέσα στο 2011 με βάση το σχέδιο ο Έλληνας φορολογούμενος θα πάψει να πληρώνει το χρέος και το έλλειμμα. Ο ΟΣΕ θα μείνει όρθιος, ανοιχτός με εξυγίανση χωρίς παραγωγή ελλειμμάτων και θα κυκλοφορεί στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου» σημείωσε ο γενικός γραμματέας υποδομών.
Διευκρίνισε ότι «δεν θα υπάρξει καμία μείωση στο βασικό μισθό με τις τριετίες», ενώ υπογράμμισε ότι «δεν θα υπάρξει καμία απόλυση και το πλεονάζων προσωπικό θα μεταγάγει σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου, που όντως έχουν ανάγκη και έτσι και αλλιώς το δημόσιο θα έπαιρνε».
Πρόσθεσε δε ότι δεν θα κλείσει καμία γραμμή, αλλά τα δρομολόγια θα αποφασίζονται από τις εταιρίες που θα έχουν τα δικαίωμα του ΟΣΕ, ενώ πρόσθεσε ότι προβλέπεται επιδότηση 50 εκατομμυρίων για άγονες γραμμές.
Σε ότι αφορά τα εισιτήρια, παραδέχθηκε ότι θα είναι ακριβότερα, αλλά όχι περισσότερο από εκείνα του αεροπλάνου ή των λεωφορείων.