Το «λίφτινγκ» στο Facebook προκαλεί νέες αντιδράσεις
Σε νέο «λίφτινγκ» προχώρησε το Facebook, κάνοντας ακόμη πιο εύκολο για τους χρήστες του να βλέπουν τις προσωπικές πληροφορίες των «φίλων» τους, αλλά και να δημιουργούν ένα «ιστορικό» με τις online σχέσεις τους.Οι αλλαγές εγείρουν νέα ερωτήματα για την προστασία της ιδιωτικότητας των μελών του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου, την ίδια ώρα που ο ιδρυτής του, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, δείχνει να μην ανησυχεί ιδιαίτερα, αν και παραδέχεται ότι δεν καταφέρνει πάντα να προστατεύσει με επάρκεια τους χρήστες.
Ο 26χρονος πρώην φοιτητής του Χάρβαρντ εμφανίστηκε χθες το βράδυ στη δημοφιλή τηλεοπτική εκπομπή του CBS, «60 Minutes» και απάντησε στις ερωτήσεις της δημοσιογράφου Λέσλι Σταλ: από την προστασία της ιδιωτικότητας και τα σχέδιά του να…
κατακτήσει το Διαδίκτυο, μέχρι το «The Social Network», την ταινία που περιγράφει το «φαινόμενο» Facebook και του φιλοτεχνεί ένα διόλου κολακευτικό προφίλ.
Η νέα εμφάνιση του Facebook
Λίγη ώρα πριν παρουσίασε, μέσα από το εταιρικό του blog, τη νέα εμφάνιση του Facebook.
Οι επανασχεδιασμένες σελίδες του προφίλ των χρηστών αποκαλύπτουν περισσότερες προσωπικές πληροφορίες και φωτογραφίες στην κορυφή της σελίδας, σε μια προσπάθεια να γίνει «ακόμη πιο εύκολο να πείτε την ιστορία σας και να μάθετε πληροφορίες για τους φίλους σας», σύμφωνα με τον Ζάκερμπεργκ.
Τα βιογραφικά στοιχεία των χρηστών είναι περισσότερο ευδιάκριτα, ενώ προστίθενται περισσότερα στοιχεία για την κοινωνική και επαγγελματική ζωή τους.
Κάτω από αυτές τις πληροφορίες έχει δημιουργηθεί μια μπάρα με πρόσφατες φωτογραφίες που έχουν δημοσιευτεί από τους χρήστες ή τους «φίλους» τους.
Καθημερινά «ανεβαίνουν» στο site περίπου 100 εκατομμύρια φωτογραφίες. «Οι άνθρωποι αγαπούν τις φωτογραφίες», ανέφερε ο Ζάκερμπεργκ, αιτιολογώντας τη νέα αλλαγή.
Ταυτόχρονα, το Facebook εισήγαγε στα προφίλ ένα ειδικό πεδίο που επιτρέπει στους χρήστες να καταρτίσουν μια λίστα με τους «πιο σημαντικούς ανθρώπους στη ζωή τους». Εκεί θα «επισημαίνουν» αυτούς τους ανθρώπους και θα περιγράφουν αναλυτικά τη σχέση που έχουν δημιουργήσει μαζί τους, «χτίζοντας» με αυτό τον τρόπο ένα ιστορικό με τις σχέσεις τους.
Αντιδράσεις
Οι αλλαγές αυτές έχουν ήδη αποτελέσει αντικείμενο σχολιασμού από χρήστες του κοινωνικού δικτύου, πολλοί από τους οποίους είχαν «εξεγερθεί» πέρυσι, υποστηρίζοντας ότι το Facebook «αδιαφορεί» για την προστασία της ιδιωτικότητάς τους.
Σύμφωνα με δημοσκόπηση που διενήργησε το ιστολόγιο τεχνολογίας Mashable, στην οποία συμμετείχαν 2.400 άτομα, το 29% των χρηστών του Facebook συμφωνεί με τις νέες αλλαγές, το 16% διαφωνεί, το 15% δηλώνει ότι προτιμά την παλιά έκδοση και οι υπόλοιποι είτε εγκρίνουν μόνο κάποια από τα νέα χαρακτηριστικά, είτε αδιαφορούν για τις αλλαγές.
Αρκετοί χρήστες σημείωσαν ότι δεν αναφέρεται πουθενά αν το ανανεωμένο προφίλ τροποποιεί ή όχι τις ρυθμίσεις απορρήτου που ίσχυαν μέχρι τώρα.
Το ζήτημα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των χρηστών του Facebook έχει τεθεί πολλές φορές στο στόχαστρο της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου των Η.Π.Α., μελών του Αμερικανικού Κογκρέσου και οργανώσεων για την προστασία της ιδιωτικότητας.
Η απάντηση του Ζάκερμπεργκ
Όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει αυτό το ζήτημα, ο Ζάκερμπεργκ υποστήριξε ότι η εταιρεία του «δεν πουλά τις πληροφορίες των χρηστών».
Η δημοσιογράφος του υπενθύμισε ότι δεν ισχύει το ίδιο και για τις τρίτες εταιρείες που δρουν στο Facebook (σ.σ. τον περασμένο Οκτώβριο είχε αποκαλυφθεί ότι εταιρείες που αναπτύσσουν εφαρμογές (apps) στο Facebook, υπέκλεπταν τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων χρηστών και τα χρησιμοποιούσαν για εμπορικούς σκοπούς).
«Η χρήση προσωπικών πληροφοριών από τις εφαρμογές είναι ενάντια σε όλες τις πολιτικές που ακολουθούμε. Αν το κάνουν, τους μπλοκάρουμε», δήλωσε ο Ζάκερμπεργκ, για να προσθέσει αμέσως μετά:
«Τα καταφέρνουμε πάντα; Όχι. Είναι, όμως, κάτι που παίρνουμε στα σοβαρά και κάθε μέρα δουλεύουμε γι’ αυτό».
Εμπορική διάσταση
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ δεν έκρυψε ότι ενδιαφέρεται να δώσει μια εμπορική διάσταση στο Facebook, εισάγοντας ένα δίκτυο υπηρεσιών για όσους αναζητούν συμβουλές για αγορές που θέλουν να κάνουν.
«Όταν μπορείς να χρησιμοποιείς προϊόντα με τους φίλους σου, την οικογένειά σου και τους ανθρώπους για τους οποίους νοιάζεσαι, αυτά γίνονται πιο ελκυστικά», δήλωσε.
Για τη Google
Παράλληλα, ο ιδρυτής του δημοφιλέστερου κοινωνικού δικτύου στον κόσμο επιχείρησε να υποβαθμίσει τον τεχνολογικό «πόλεμο» μεταξύ Facebook και Google που βρίσκεται σε εξέλιξη τις τελευταίες εβδομάδες, υποστηρίζοντας ότι «δεν ανταγωνιζόμαστε το Google, καθώς είναι διαφορετικά τα πεδία ενδιαφέροντός μας».
Ο 26χρονος επιχειρηματίας δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να μπει κάποια μέρα το Facebook στη Wall Street.
«Ανακριβές το The Social Network»
Ο Ζάκερμπεργκ ρωτήθηκε και για την ταινία «The Social Network» (που έκανε πρεμιέρα στην Ελλάδα τον περασμένο Οκτώβριο), η οποία αναφέρεται στη δημιουργία του Facebook και τον σκιαγραφεί -ούτε λίγο, ούτε πολύ- ως ένα πανέξυπνο, αλλά αντικοινωνικό παιδί, που πρόδωσε τους φίλους του για να καρπωθεί μόνος του την επιτυχία του Facebook.
Ο 26χρονος αποκάλυψε ότι παρακολούθησε την ταινία μαζί με όλους τους υπαλλήλους του Facebook. «Είχε πλάκα. Νομίζω ότι ήταν ακριβής ως προς τα μπλουζάκια και τα πέδιλα που φοράω», είπε με εμφανή δόση ειρωνείας.
Αμέσως μετά υποστήριξε ότι η ταινία διαστρέβλωσε το λόγο για τον οποίο δημιουργήθηκε το Facebook και δεν κατέγραψε με ακρίβεια τη δικαστική διαμάχη που είχε με τα αδέρφια Γουίνκλβος (τους διδύμους που τον μήνυσαν για «κλοπή» της ιδέας του Facebook), αλλά και με τον Εντουάρντο Σάβεριν, άλλοτε καλύτερό του φίλο του και συνιδρυτή του Facebook, ο οποίος εμφανίζεται να τίθεται εκτός εταιρείας, χωρίς να το καταλάβει.