Γιατί διαγράφουμε τους «φίλους» μας στο Facebook
Η έλλειψη «καλής συμπεριφοράς» σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook, οι συχνές, χωρίς νόημα, αναρτήσεις και τα αμφιλεγόμενα σχόλια μπορούν να οδηγήσουν σε διαδικτυακή «απομόνωση» των χρηστών.Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κολοράντο των Η.Π.Α., μελέτησαν τη συμπεριφορά 1.500 χρηστών του Facebook και διαπίστωσαν ότι και ο online κόσμος έχει τα όριά του.
Οι συχνές αναρτήσεις «για ασήμαντη αφορμή» (ανόητα ή επαναλαμβανόμενα σχόλια), καθώς επίσης και οι αναρτήσεις για θέματα που ενδέχεται να προκαλέσουν εντάσεις, όπως η πολιτική και η θρησκεία, είναι πιθανό να οδηγήσουν σε διακοπή των διαδικτυακών δεσμών μεταξύ «φίλων».
«Η 100η ανάρτησή σου για το αγαπημένο σου συγκρότημα δεν είναι πια ενδιαφέρουσα. Επίσης, όπως συμβαίνει στους εργασιακούς χώρους, έτσι και online δεν...
συζητάμε για θρησκεία και πολιτική», τονίζει ο Κρίστοφερ Σιμπόνα, ειδικός στην επιστήμη των Υπολογιστών.
Οι ανάρμοστες αναρτήσεις, όπως τα χοντροκομμένα ή ρατσιστικά σχόλια, αποτελούν την τρίτη αιτία διακοπής των online σχέσεων, οι οποίες συνάπτονται και διαλύονται πολύ πιο εύκολα από ό,τι οι «πραγματικές» σχέσεις.
Η «κοινωνιολογία» των online σχέσεων
Το 57% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι έχει διαγράψει κάποιον από «φίλο» του στο Facebook, τη στιγμή που μόλις το 26,9% έχει διακόψει μια φιλία στον «αληθινό» κόσμο.
Η έρευνα κατέγραψε και ένα είδος «online ιεραρχίας» των σχέσεων, με βασικές κατηγορίες τις «κυρίαρχες» σχέσεις (τις οποίες οι χρήστες θεωρούν σημαντικές) και τις «δευτερεύουσες» σχέσεις (τις οποίες θεωρούν ασήμαντες).
Εκείνοι που κάνουν «αιτήσεις φιλίας» (friend requests) έχουν πολύ μεγαλύτερη πιθανότητα να διαγραφούν απότομα από τους «φίλους» τους, ενώ όσοι διαγράφουν κάποιον, φαίνεται ότι έχουν το «πάνω χέρι» στις online σχέσεις.
Το φαινόμενο του «unfriending»
Η έρευνα κατέγραψε μια νέα πραγματικότητα που κυριαρχεί στα κοινωνικά δίκτυα, το φαινόμενο του «unfriending». Πρόκειται για νεολογισμό που σημαίνει «διαγράφω κάποιον από φίλο σε ένα site κοινωνικής δικτύωσης».
Το ρήμα «unfriend» επελέγη το 2009 από το λεξικό New Oxford American Dictionary ως «Λέξη της χρονιάς», γεγονός που καταδεικνύει ότι το Facebook κατάφερε μέσα σε μόλις πέντε χρόνια από την ίδρυσή του να «ριζώσει» στη «λαϊκή κουλτούρα» της σύγχρονης κοινωνίας.
Με περισσότερους από 500 εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο, το Facebook αποτελεί -σύμφωνα με τους επιστήμονες- ένα παγκόσμιο φαινόμενο, μια απέραντη γειτονιά του κυβερνοχώρου όπου οι φίλοι συναντιούνται για να ανταλλάξουν φωτογραφίες, νέα και κουτσομπολιά.
Κανόνες e-συμπεριφοράς
Όταν αυτές οι σχέσεις γίνονται δυσάρεστες έρχεται η διαγραφή – το «unfriending». Ο κ. Σιμπόνα παρομοιάζει τις «φιλίες» στο Facebook με έναν «ντελικάτο χορό», δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο «netiquette» – σύνθετη λέξη εκ του «network» και του «etiquette», που στα ελληνικά αποδίδεται ως «πρωτόκολλο του δικτύου». Πρόκειται για κανόνες καλής online συμπεριφοράς, οι οποίοι είναι διαφορετικοί από αυτούς που ισχύουν στην «πραγματική» ζωή.
«Στον offline κόσμο υπάρχει διαφορά. Δεν πας σε κάποιον να του ζητήσεις να γίνει φίλος σου», παρατηρεί ο ερευνητής, συμπληρώνοντας ότι «γνωρίζουμε πολύ λίγα για το πώς καταλήγουν οι online φιλίες. Ίσως αυτό μας βοηθήσει να αντιληφθούμε ολόκληρο τον κύκλο του friending και του unfriending».
«Εργαλείο προσλήψεων» το Facebook
Λόγω του δημόσιου χαρακτήρα του Facebook, οι ερευνητές παροτρύνουν τους χρήστες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην online συμπεριφορά τους. Επικαλούνται, μάλιστα, μια πρόσφατη έρευνα που έδειξε ότι 54,6% των υπευθύνων για τις προσλήψεις στις επιχειρήσεις, χρησιμοποιούν το site για να βρουν ή να συλλέξουν πληροφορίες για υποψήφιους εργαζόμενους.
«Οι ίδιες αναρτήσεις που μπορούν να κάνουν τους "φίλους" σας να σας διαγράψουν, μπορούν να εκληφθούν αρνητικά και από τα γραφεία προσωπικού», επισημαίνει ο κ. Σιμπόνα.